???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/8168
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Teatro-Educação: Mostra Estudantil de Artes Cênicas em Manaus (1983-1990)
???metadata.dc.creator???: Silva, Francenilza Viana de Souza 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Costa, Selda Vale da
???metadata.dc.contributor.referee1???: Pozzetti, Gislaine Regina
???metadata.dc.contributor.referee2???: Ribeiro, Odenei de Souza
???metadata.dc.description.resumo???: Esta dissertação é o resultado da pesquisa sobre as experiências de teatro na cidade de Manaus vivenciadas por estudantes da educação básica, na década de 1980. A mesma está delimitada no período de 1983 a 1990, período em que foi desenvolvido pela SEDUC/AM, através da extinta Coordenadoria de Assuntos Culturais - CAC, o Projeto Centro de Artes nas Escolas, que tinha como uma de suas ações a realização anual da Mostra Estudantil de Artes Cênicas. Portanto, o objetivo teve como foco principal investigar as ações teatrais desenvolvidas através da Mostra Estudantil de Artes Cênicas e suas contribuições para o fomento da produção artística teatral nas escolas públicas de Manaus. O mapeamento das ações realizadas nas oito edições da Mostra evidenciou que houve a participação de escolas de diferentes regiões da cidade de Manaus com grupos de teatro estudantil constituídos, e um número significativo de espetáculos teatrais apresentados por estudantes da educação básica, tanto na modalidade do teatro físico, como de teatro de bonecos. A partir das análises das narrativas dos sujeitos, evidenciou-se que as experiências vividas tiveram impactos diferenciados na percepção dos mesmos, com o reconhecimento de que o Projeto foi uma importante ação na área do teatro-educação, sem deixarem de pontuar as dificuldades e possibilidades de realização. Diante das análises realizadas, conclui-se que o teatro estudantil tem um lugar significativo no contexto da história do teatro na cidade de Manaus nos anos 1980, e as falas dos protagonistas dessa ação evidenciam que alguns deles definiram trajetórias profissionais a partir dessa experiência, em outras palavras, o teatro guiou seus rumos profissionais, o que significa que, de modo geral, o desenvolvimento da arte e, de modo específico, o desenvolvimento do teatro nas escolas são ações relevantes no processo de formação.
Abstract: This dissertation is a result of research of theater experiences in Manaus city, lived by basic education students in 1980s. Research was delimited in period from 1983 to 1990, a period which was developed by SEDUC / AM, through from defunct Cultural Affairs Coordination - CAC, the project "Arts Center in Schools" which had as one of its actions, the annual holding of "Student Exhibition of scenics Arts". Therefore, the main focus of this research was investigate the theatrical actions developed through the "Student Exhibition of Scenics Arts" and their contributions to funding of theatrical artistic production in Manaus public schools. Specifically, was made a mapping of the actions taken in the eight editions of "Student Exhibition of Scenics Arts" in Manaus, in a historical, political and cultura contextl of 1980s, and through the narratives of the subjects involved in the coordination and realization of this action, we seek to know their perceptions regarding the experience with student theater in the proposed period, your limits and possibilities, as well as the reasons that led to the non-continuity of the project. Methodologically, a qualitative approach was used as a reference, through bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews with research subjects. The mapping evidenced that was participation of schools from different regions of Manaus city with constituted student theater groups, and a significant number of theatrical performances presented by basic education students, both in the form of physical theater, as well as puppet theater. From the analysis of the subjects' narratives, was evidenced that the experiences lived by had different impacts in their perception, with recognition that project was an important action in theater-education area, without let to point the difficulties and possibilities of realization. Considering analyzes realized, was concluded that student theater has a significant place in the context of theater history in Manaus city in 1980s, and speeches of the protagonists of this action showed that some of them defined their professional trajectories based on that experience, in other words, the theater guided their professional direction, which means that the art development, and in a specific way theater in schools, is a relevant action in the Education Process.
Keywords: Educação básica
Artes Cênicas
Artes cênicas e crianças
Teatro estudantil
Teatro - Manaus
???metadata.dc.subject.cnpq???: CIÊNCIAS HUMANAS
???metadata.dc.subject.user???: Ensino de Arte
Teatro-educação
Teatro estudantil
Anos oitenta
Manaus
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Federal do Amazonas
???metadata.dc.publisher.initials???: UFAM
???metadata.dc.publisher.department???: Instituto de Filosofia, Ciências Humanas e Sociais
???metadata.dc.publisher.program???: Programa de Pós-graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia
Citation: SILVA, Francenilza Viana de Souza. Teatro-Educação: Mostra Estudantil de Artes Cênicas em Manaus (1983-1990). 2020.188 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2020.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/8168
Issue Date: 23-Oct-2020
Appears in Collections:Mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_FrancenilzaSilva_PPGSCA.pdfDissertação_FrancenilzaSilva_PPGSCA15.04 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.